Campari: de kunst van het aperitief
Campari is een ware klassieker in de cocktailbars, het succes ervan lijkt na al die jaren alleen nog maar toe te nemen.
Samen met Campari
Zijn rol als belangrijkste ingrediënt van de Negroni, de cocktail die vorig jaar 100e verjaardag vierde, heeft de faam van Campari nóg versterkt.
Het iconische Italiaanse aperitief is het werk van Gaspare Campari. In 1860 bereidde hij de drank in zijn thuisstad Novara in Piëmont. Het unieke eindresultaat bereikte hij door een infusie van bittere kruiden, aromatische planten en fruit, ondergedompeld in alcohol en water. De bittere smaak en de levendige rode kleur zijn de opvallendste kenmerken van Campari.
De smaak en de kleur van Campari brengen hulde aan de creatieve geest van zijn uitvinder, tevens de stichter van het bedrijf. Die creativiteit is ook terug te vinden in de communicatie van het merk. Sinds zijn ontstaan heeft het merk al met meerdere kunstenaars en artistieke figuren samengewerkt.
Campari Creates
Ook in België deed Campari een beroep op een aantal kunstenaars en ontwerpers om zijn creatief DNA in de kijker te zetten. Voor de campagne 'Campari Creates' realiseerden de geavanceerde fotografen Sanne De Wilde en Athos Burez vier filters in de vorm van doorschijnende onderzetters. Wanneer je die voor de lens van een smartphone houdt, kan je dankzij het effect van de filters hoogst originele foto's schieten en je creativiteit helemaal de vrije loop laten.
Van 5 tot 8 maart is Campari aanwezig op Collectible, een beurs rond kunst en design van de 21e eeuw in de Brusselse Vanderborght-building. In samenwerking met curator Jan Hoet Jr. stelt Campari er het werk van drie getalenteerde hedendaagse Belgische kunstenaars tentoon: Adelheid De Witte, Joris Van de Moortel en Peter Van Riet.
De terugkeer van de Negroni
Campari is uiterst geschikt als basis voor heerlijke cocktails. In combinatie met andere ingrediënten kan je lekkere aperitieven als Campari Orange, Campari Tonic en de Americano mixen.
In het lijstje van die klassiekers hoort ook de Negroni thuis. Die cocktail vierde in 2019 zijn 100e verjaardag. Tegenwoordig is hij in België opnieuw zeer in trek in de bars en op trendy feestjes.
De Negroni werd in 1919 uitgevonden in Caffè Casoni, in Firenze. Graaf Camillo Negroni verzocht barman Fosco Scarselli om een scheutje gin in de plaats van bruiswater aan zijn favoriete Americano (cocktail op basis van Campari, rode vermout en een scheut bruiswater) toe te voegen. Een nieuwe cocktail was geboren. Vandaag wordt de Negroni door de beste barmannen geserveerd in de beste bars ter wereld, en is hij uitgegroeid tot een van de populairste cocktails.
Het succesrecept
Zo maak je een Negroni. Vul een tumbler met ijsblokjes en voeg 25 ml Campari, 25 ml gin en 25 ml rode vermout toe. Roer zachtjes en garneer de Negroni met een sinaasappelschil.
Daarnaast zijn er nog vele andere cocktails op basis van Campari mogelijk. Denk maar aan Campari Tonic. Het recept is eenvoudig. Voeg 15 cl tonic toe aan 5 cl Campari, giet de ingrediënten in een glas met bolle vorm en garneer met een schijfje limoen. Het resultaat? Een onweerstaanbaar verfrissende cocktail.
Soms is eenvoud een kunst.
https://www.youtube.com/EnjoyCampari
https://www.facebook.com/Campari.be
https://instagram.com/camparibelgium
https://www.collectible.design
Bezoek Campari op de Collectible-beurs van 5 tot 8 maart 2020 in de Vanderborght building in Brussel.
Info en tickets : camparicreates.be